Cara memantau Traffic Jaringan menggunakan Tool Graphing di MikroTik



Hello World  malam tadi dikemas kini, dan petang Ahad saya memutuskan untuk mengemaskini lagi. Kali ini kami akan  Cara memantau Traffic Jaringan menggunakan Tool Graphing di MikroTik


Pengenalan: biasanya Selepas Pemasangan / Pembuatan Jaringan selesai dan berjalan lancar, perkara yang pasti dan mesti dilakukan adalah memantau jaringan.

Pemantauan yang saya lakukan di sini adalah dalam bentuk pemantauan sumber-sumber Tools dari Router, Switch, atau peranti jaringan lainnya, dan juga mengawasi lalu lintas pada jaringan itu sendiri. Terdapat banyak alat MRTG (Multi Router Traffic Grapher) untuk memantau lalu lintas dan sumber jaringan untuk Cacti, Zabbix, dan Nagios.


tetapi untuk memasang dan mengkonfigurasi Alat MRTG yang saya nyatakan di atas, ia boleh dikatakan rumit terutamanya untuk Administrator Jaringan yang berpengalaman.

maka apakah solusinya? Pastikan anda menggunakan router Mikrotik, anda boleh menggunakan alat grafik untuk memantau penggunaan Jaringan di Network dan sumber  Mikrotik itu sendiri dalam bentuk grafik yang boleh diakses melalui web browser.

Tool Graphing Maksud saya adalah Tool Graphing  yang tersedia  pada mikrotik tanpa perlu memasangnya, berbeda dari alat MRTG seperti yang saya nyatakan di atas bahawa kita perlu memasang pada PC Server, alat grafik yang akan saya bahas dalam artikel ini adalah salah satu daripada alat yang sudah terpasang dalam pada router MikroTik. jadi kita tidak perlu repot-repot memasang dan tinggal menggunakannya.

Bagaimana Cara untuk mengaktifkan Fitur Grafik di MikroTik



untuk mengaktifkan fitur MRTG atau grafik pada Mikrotik sangat mudah, caranya masuk ke mikrotik melalui WinBox, kemudian TOOLS -> Graphing -> klik tanda tambah (+) untuk menambah.




secara default, Tool Graphing di MikroTik tidak menampilkan sembarang data atau grafik apabila diakses melalui browser, untuk dapat menampilkan grafik penggunaan internet atau lalu lintas pada salah satu interface router ada beberapa parameter yang harus di setting yaitu:


Grafik setting, tentukan masa yang diperlukan untuk mengumpul data untuk dipaparkan dalam graf (graf)

Allow Address, range Alamat IP yang diperbolehkan untuk mengakses informasi grafik pada router MikroTik.



Sebagai contoh, saya akan memaparkan grafik penggunaan internet pada interface wlan1 dan ether2-LAN dalam bentuk grafik supaya saya boleh mengaksesnya melalui web browser, klik tanda tambah [+] untuk ditambah selepas internface akan digambarkan dalam parameter interface dan apabila diklik Terapkan kemudian OK





jika anda telah menentukan interface yang akan dicetak, dan ingin melihatnya, sila akses melalui web browser dalam format IP_RouterMikrotik/graphs,

contoh MikroTik iP saya: 192.168.88.1/graphs dan hasilnya adalah seperti dibawah ini





klik pada salah satu interface yang akan memantau penggunaan lalu lintas, jika konfigurasi itu berjaya, akan kelihatan seperti ini:




Alat ini juga boleh memaparkan Grafik resource seperti CPU, Memori dan RAM, atau ia juga boleh memaparkan graph Queue.


Note: di sebalik kemudahan yang ditawarkan semasa anda memantau lalu lintas di rangkaian dengan menggunakan fitur grafik MikroTik tentu ada akibatnya, yaitu dengan mengaktifkan fitur grafik di mikrotik ia akan meningkatkan beban pada router.

jadi bagi anda yang menggunakan mikrotik dengan spesifikasi yang rendah, saya sarankan untuk tidak mengaktifkan fitur grafik pada mikrotik.


oke sekian dan terima kasih kalo ada salah mohon dimaafkan, jika bermanfaat silahkan share ke teman teman anda terima kasih 




cara monitoring jaringan di mikrotik

software monitoring jaringan terbaik
aplikasi monitoring jaringan wifi
mikrotik monitor traffic per ip
berikut tujuan monitoring jaringan kecuali
langkah langkah monitoring koneksi
cara kerja software monitoring jaringan

mikrotik monitoring web access
cara monitoring jaringan di mikrotik
mikrotik monitor traffic per ip
melihat pemakaian bandwidth client di mikrotik
the routeros graphing is used for mtcna
mrtg mikrotik
traffic monitor mikrotik
mikrotik monitoring web access
routeros tools

Navigasi Halaman

Posting Komentar

0 Komentar